HTTP Durum Kodları ve SEO

İnternet sitesi ziyaretçileri ya da arama motorları bir web sitesine giriş yapmak istediğinde web sunucusuna giriş talebi yapılmış olur, bunun üzerine web sunucusu tarafından talebi yapan yere üç haneli HyperText Transfer Protocol (veya HTTP) yanıt durum kodları(HTTP Status Codes) geri gönderilir, bu üç haneli kodlar HTTP taleplerinin durumunu ve yanıtını belirtir.

Örnek:
HTTP/1.1 200 OK
Date: Mon, 23 May 2005 22:38:34 GMT
Content-Type: text/html; charset=UTF-8
Content-Encoding: UTF-8
Content-Length: 138
Last-Modified: Wed, 08 Jan 2003 23:11:55 GMT
Server: Apache/1.3.3.7 (Unix) (Red-Hat/Linux)
ETag: "3f80f-1b6-3e1cb03b"
Accept-Ranges: bytes
Connection: close

httpstatus seo

SEO İpuçları

• URL yönlendirmesi yaparken yönlendirilen internet sayfaları arasındaki link juice (sıralama gücü) geçişini sağlamak için 302 yönlendirmeleri yerine 301 yönlendirmelerini kullanın.
• Uzun bir süre boyunca 404 (Dosya Bulunamadı) uyarısını veren ve içinde değerli linkleri olan internet sayfaları diğer internet sayfalarına 301 ile yönlendirilmelidir.
• İnternet sitesi ziyaretçisi 404 yanıt koduyla dönen bir sayfayı talep ettiğinde 404 sayfasının önerilen başka bir seçeneğe uyarlanmış olması önemlidir.

SEO için HTTP Durum Kodları Rehberi

HTTP Durum kodları bir web öğesinin durumunu belirten sunucular tarafından verilen üç haneli numaralardır.
Bu üç haneli durum kodlarının 1den 5e kadar olan sayılardan biriyle başladığını bilmek önemlidir. 100lerden 500lere kadar durum kodları aşağıdaki kategorilerden oluşur:

• 100’ler – Bilgilendirici: İstek alındı ve süreç devam ediyor.
• 200’ler – Başarı: İstek alındı ve başarıyla işlendi.
• 300’ler – Yönlendirme: İstek alındı fakat isteğin tamamlanması için ek bir adım atılması gerekiyor.
• 400’ler – Müşteri Hatası: İstek müşteri tarafından yapıldı fakat sayfa geçerli değil.
• 500 – Sunucu Hatası: Müşteri tarafından geçerli bir istek yapıldı fakat sunucu isteği tamamlayamadı.

Birçok farklı HTTP durum kodu olmasına rağmen bunların çoğu SEO için doğrudan önemli değildir.

SEO ve Arama Motorları için Önemli HTTP Durum Kodları

200 Tamam

İstek başarıyla gerçekleştirildi. Bu birçok senaryo için doğru kabul edilir.

301 Yönlendirmesi – Kalıcı Olarak Taşındı

İstenilen kaynağa yeni bir kalıcı URI atanır ve ileride bu kaynağa yapılan herhangi bir referans bu verilen URIlerden birini kullanmalıdır. SEO’lar tarafından genellikle 301 olarak adlandırılan bu yönlendirme, bir URL’in başka bir tanesine yönlendirilmesi gerektiğinde kullanılmalıdır.

302 Yönlendirmesi

Sunucu başka bir konumdaki sayfa ile isteğe yanıt veriyor fakat istek sahibi gelecekteki talepleri için orijinal konumu kullanmaya devam eder. Bu yaklaşım tavsiye edilmemektedir. Bu, arama motorlarını bir sayfanın ya da sitenin taşındığını bildirmede etkili bir yol değildir. 302 kullanmak, arama motoru böceklerinin yönlendirmeyi geçici olarak görmesine ve 301 yönlendirmesinin link juice özelliklerini vermesine neden olur.

404 Yönlendirme – Dosya Bulunamadı

Sunucu Talep-URI ile uyuşan bir şey bulamadı. Durumun geçici ya da kalıcı olduğuyla ilgili hiçbir ipucu verilmemiştir. Bu, sunucunun istenilen sayfa eşleşmesi bulamadığı zaman olur. Bazı zamanlar ağ yöneticileri 404 hatası gösterir fakat yanıt kodu 200’dür. Bu, arama motoru böceklerine sayfanın düzgün oluştuğunu ve çoğu zaman hatalı bir şekilde indekslendiğini gösterir.

410 Gitmiş

Bu talep edilen kaynak artık mevcut değildir ve bilinen bir yönlendirme adresi yoktur. Bu durumun kalıcı olarak düşünülmesi gerekmektedir. Kullanıcı onayından sonra, link silme yeteneğine sahip olan müşteriler Talep-URL’ye referansları SİLMELİDİR. Sunucu durumun kalıcı olup olmadığını tanımıyorsa ya da belirlemesine imkanı yoksa 410(Gitmiş) durum kodu yerine 404 (Bulunamadı) kodu kullanılmalıdır.  Tersi belirtilmedikçe bu yanıt önbellekte saklanabilir.

503 Hizmet Mevcut Değil

Geçici bir aşırı yükleme ya da sunucu bakımından dolayı sunucu şu anda talebi yerine getirememektedir. 503 geçici bir kesinti (örneğin sunucunun bakım için kapatılması) olduğunda kullanılmalıdır. Bu şekilde motorlar sayfanın/sitenin kısa bir süreliğine kapalı olduğunu bilerek geri dönerler.

seos-guide-to-http-status-codes by seomoz.org

seos-guide-to-http-status-codes by seomoz.org

En İyi SEO Uygulamaları

301 Yönlendirmelerini Kullanmak

Siteleri ya da sayfaları yönlendirirken 301 yönlendirmeleri tavsiye edilir. Bunun sebebi, 302 yönlendirmeleri bir sayfanın ya da sitenin kalıcı olarak kapatıldığını arama motoru böceklerine bildirmez. 301 yönlendirmelerini uygulamakla ilgili ek kaynaklar için Jen Sable Lopez›in Yeniden URL Yazma ve 301 Yönlendirmeleri rehberine bakın.
Notlar: Bütün bir alanı yönlendirecek iseniz alanları düzgün taşıma rehberini takip etmenizi tavsiye ederiz.

Uygun Olduğunda 404’leri Yönlendirme

Bir sayfa önemli linkler alıyor, önemli bir oranda ziyaretçi trafiği alıyor ya da ziyaretçilerin veya linklerin ulaşmaya çalıştığı açık bir URLsi varsa, mümkün olan en ilişkili sayfaya 301 yönlendirmesi yapmalısınız. Bu örneklerin dışında, bir amaçla bir URLyi 404’e döndürmek gerekli olabilir—bu arama motorları tarafından endekslenmesini ve taranmasını engeller.

Bunun, verilen alanın anasayfası 404 durum koduna dönen 301 yönlendirme sayfalarına uygulanan en iyi SEO uygulamalarından biri olduğu yanlış bir fikirdir. Aslında bu durumların çoğu için kötü bir fikirdir çünkü ulaşmaya çalıştıkları sayfanın var olmadığını fark etmeyen kullanıcıların kafasını karıştırabilir.

Hata Sayfası Yaratmak

Ziyaretçilerin geldikleri siteden ayrılmamaları için, 404 sayfalarına ulaştıklarında navigasyon seçenekleri verilmelidir. Optimize edilmiş web 404 hataları şunları kapsar:
• Kullanıcının var olmayan bir sayfaya ulaştığının bildirimi
• Bir arama kutusu
• Kullanıcının neye ulaşmaya çalıştığını anlaması için kolay anlaşılabilir bir navigasyon sistemi
• Anasayfaya yönlendiren bir link

Bir internet sitesine hata sayfası eklemek için bir ağ yöneticisi özel bir yerleşim planı hazırlayabilir ya da Google Web Yöneticisi Araçları 404 çözümü özelleştirebilir. Alternatif olarak ağ yöneticileri Smashing Magazine’in yaratıcı 404 sayfaları örneklerine(www.smashingmagazine.com/tag/404/) başvurabilirler.

“HTTP Durum Kodları ve SEO” için 2 yanıt

  1. Şamil dedi ki:

    Bu yazıyı okumadan önce httpstatus.io dan haberdar değildim. Gerçekten bilgilendirici olmuş. HTTP status kontrolünde ciddi zaman kazandırıyor ve tarayıcının geliştirici araçlarının içinde kaybolmuyoruz.

  2. Temizlik Şirketleri dedi ki:

    çok teşekkür ederim güzel bir yazı olmuş. ama benim sunucu firmam bunu anlamıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir