5 Soruda Mobile First Indexing (Mobil Öncelikli İndeksleme)

Şu anda bu yazıyı nereden okuyorsunuz? Durun, tahmin edelim! Muhtemelen bir mobil cihaz üzerinden… Aslında bunu biz söylemesek de dünya genelinde internet kullanım istatistikleri söylüyor. Her yıl We Are Social tarafından açıklanan rakamlar, son yıllarda artış gösteren bir şekilde internete mobil cihazlardan girmeyi tercih ettiğimizi gösteriyor. 2018 yılı raporuna göre dünya genelinde web trafiğinin %52’si yalnızca mobil telefonlar üzerinden gerçekleşirken masaüstü ve laptop trafiği %43’te kalıyor. Türkiye’de de durum farklı değil. Hatta Türkiye %65 oranında mobil web trafiği ile dünya ortalamasının da üzerinde. Dolayısıyla bu durum, en sık ziyaret ettiğimiz siteler arasında yer alan arama motorlarınında yaşadığımız deneyimi de etkiliyor. Kullanıcı deneyimine verdiği önemi her fırsatta dile getiren Google da mobile first indexing ile mobil kullanıcının ihtiyaçlarına uygun bir arama deneyimi sunmayı hedefliyor.

Mobile First Indexing - Türkiye İnternet Kullanım İstatistikleri We Are Social Verileri

We are Social’ın raporuna göre %62’lik mobil telefon ve %3’lük tablet kullanımı Türkiye’de internet kullanıcılarının internete mobil cihazlar üzerinden girmeyi tercih ettiğini gösteriyor.

Mobile First Indexing Nedir?

Mobil öncelikli indeksleme olarak Türkçe’ye çevrilen mobile first indexing ilk olarak 2016 yılında duyurulmuştu. Bu ilk duyuruda mobile first indexing için çalışmalara başladığını belirten Google, 2018 yılının Mart ayında ise bir buçuk yıllık test ve geliştirme döneminin ardından mobil öncelikli indeksleme için en uygun siteleri taşımaya başladığını resmi olarak açıkladı.

Daha önce Google hem masaüstü hem mobil arama sonuçlarında sıralamayı sayfaların masaüstü performansına göre gerçekleştiriyordu. Mobil first indexing ile bu durum arama sonuçlarında mobil sitelerin esas alınması şeklinde değişti. Arama ister masaüstünde ister mobil cihazlar üzerinden yapılmış olsun, Google artık kullanıcılara sunacağı arama sonuçlarında mobil SEO yönergelerini en doğru şekilde uygulayan sayfalara öncelik veriyor. Yani artık Google, mobil tarafa geçen çoğunluğun deneyimini iyileştirmeye odaklanarak web sayfalarının mobil versiyonlarını birincil dizin olarak kullanıyor.

Mobile First Indexing Neden Önemli?

Her şeyden önce mobil first indexing kullanıcı deneyimini geliştirmeyi hedefliyor. SEO açısından ise bu sitenizi optimize ederken artık yoğun bir şekilde mobil sürüme odaklanmanız gerektiği anlamına geliyor. Artık eskiden olduğu gibi tüm SEO çalışmalarınızı masaüstü versiyona göre yapmanız arama sonuçlarında istediğiniz sonuçları almak için yeterli olmayabilir. Mobil öncelikli indekslenme için mobil SEO’ya da odaklanmanız, hatta sitenizin mobil sürümünü birinci sıraya oturtmanız gerekiyor.

Google şu anda yalnızca mobilde en iyi deneyimi sunan siteleri mobile first indexing kapsamında değerlendiriyor. Mobile öncelikli indekslemeye taşıdığı sitelere Search Console üzerinden bildirim gönderen Google, bu bildirimi alan site yöneticilerinin tarama istatistiklerinde Smartphone Googlebot ziyaretlerinin sıklaştığını fark edeceklerini belirtiyor. Ayrıca mobil aramalarda üst sıralara yükselecek bu sitelerin arama sonuçlarında da mobil versiyonlarının listeleneceğine dikkat çekiliyor. Eğer siz de Google Search Console üzerinden “Mobile first indexing enabled for…” ile başlayan bir mesaj aldıysanız sitenizin mobil öncelikli indekslenmeye tabi tutulacağını anlayabilirsiniz.

Google mobil first indexing geçişini tamamladığında mobil SEO tarafında geride kalmış sitelerin arama sonuçlarında da geride kalacağını söyleyebiliriz. Mobil SEO optimizasyonu zayıf olan sitelere, masaüstü performansları ne kadar iyi olursa olsun, sıralama kaybı yaşatacak olan mobil first indexing, gerekli düzenlemeleri yapan site sahipleri için ise önemli bir fırsat. Özellikle e-ticaret sitelerinde mobil öncelikli indeksleme daha fazla mobil trafik getireceğinden doğrudan satışlar üzerinde de pozitif etki yaratacaktır.

Mobile First Indexing’e Geçmek İçin Neler Yapmalısınız?

Google son duyurusunda şimdilik yalnızca mobilde en iyi uygulamalara sahip siteleri mobil first indexinge geçirdiğini belirtmişti. Google’ın en iyi olarak gösterdiği uygulamaları takip ederek sitenizi mobil first indexing dönemine hazırlayabilirsiniz. İşte başarılı bir mobil first indexing odaklı SEO için bizzat Google tarafından verilen ipuçları:

Mobil Uyumluluk

Siteniz hala mobil uyumlu değilse maalesef hiç şansınız yok. En önemli SEO kuralları arasında yer alan mobil uyumluluk, mobil first indexing için de olmazsa olmaz. Siteniz sadece masaüstü sürüme sahipse kullanıcılar mobilde masaüstü sürümü ile aynı versiyonu görür. Ancak masaüstü siteniz mobilde iyi bir kullanıcı deneyimi yaşatmayacağından kullanıcılar sayfanızı hızla terk edecektir. Hemen çıkma oranlarını yükselmesine neden olacak bu durum direkt olarak sıralamalarınızı olumsuz etkileyecektir.

Mobile First Indexing - Responsive Web Design

En önemli SEO kuralları arasında yer alan mobil uyumluluk, mobil öncelikli indekslemede önemli sıralama faktörleri arasında yer alıyor.

Eğer halihazırda responsive bir tasarıma sahipseniz mobil kullanıcılar yine masaüstü sitenizle aynı versiyonu görecektir. Ancak burada site mobil uyumlu olduğundan kullanıcı deneyimi açısından herhangi bir sorun yaşanmaz.

Mobil uyumlulukla birlikte mobil first indexingte üst sıralarda yer almak için site hızınızın da kaliteli bir mobil deneyim sunacak şekilde optimize edilmesi gerekir. Özellikle hız güncellemesi ile birlikte önem kazanan site performansları konusu Google’ın önemle üzerinde durduğu konular arasında. Dolayısıyla mobil indekslemede de daha hızlı olan site daha üst sırada yer alacaktır.

Mobile Özel Siteler

Mobile First Indexing - m dot siteler

Google’ın m-dot siteler olarak da tabir ettiği siteler m.example.com şeklinde, masaüstü sitenizden mobil sitedir.

Google’ın m-dot siteler olarak da tabir ettiği m.example.com şeklinde, masaüstü sitenizden ayrı bir mobil siteniz varsa mobil öncelikli indekslemede doğal olarak bu site öncelikli olacaktır. Ancak masaüstü sitenizle mobil siteniz arasında büyük farklar bulunması trafik kaybı yaşamanıza neden olabilir.

Dinamik Servis

Sitenizin farklı cihazlarda farklı versiyonlarının gösterilmesine dayanan dynamic serving durumunda Google yine mobil deneyim için en iyi olan versiyonu listeler. Burada tek bir URL üzerinden hareket edileceğinden sıralama kaybı gibi bir sorun yaşanmayacaktır. Ancak yine mobile özel sitelerde olduğu gibi farklı cihazlara gösterilen masaüstü sitedeki içeriklerle aynı olması gerekir. Ayrıca dynamic serving tercih etmeniz durumunda duplicate içerik sorunu ile karşılaşmamak için canonical URL kullanımına da dikkat etmelisiniz.

AMP Sayfalar

Mobile First Indexing - AMP Sayfalar

AMP sayfalar ile mobil öncelikli indekslemede üst sıralarda yer alabilirsiniz.

Eğer sayfanızın bir AMP sürümü varsa mobil indekslemede öncelikli olarak bu sürüm tercih edilir. Hızlandırılmış mobil sayfalar anlamına gelen AMP, mobil aramalarda sitenizi rakiplerinizin önüne geçirebilecek güçlü bir uygulamadır.

Mobile First Indexing’e Geçerken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

  • Sitenizin responsive bir yapıda olduğunda olduğundan emin olun. Eğer zaten responsive bir yapıya sahipseniz mobil first indexing odaklı ayrıca bir çalışma yapmanıza gerek kalmayacaktır.
  • Sitenizin masaüstü ve mobil olmak üzere iki versiyonu varsa mobile first indexing yönergeleri doğrultusunda sitenizi yeniden düzenlemeniz gerekmektedir. Mobil ve masaüstü sürümler birbirinden farklı görünüyorsa veya iki versiyon arasında içerik açısından da farklılıklar varsa sıralama kaybetmemek adına iki sürümün de mümkün olduğunca aynı olması gerekir.
  • Sitenizin her iki versiyonunda da yapısal veri işaretlemeleri bulunmalıdır.
  • Hem masaüstü hem mobil sürümlerde meta title ve meta description bilgilerinin doldurulmalı, iki versiyonda yer alan metadatalarda büyük farklılıklar bulunmamalıdır.
  • Mobil ve desktop versiyonlar arasında rel=canonical ve rel=alternate işaretlemelerini doğru şekilde yapmalısınız.
  • robots.txt dosyasında sitenizin mobil sürümünün de erişilebilir olduğundan, Googlebot’un mobil sayfalarınızı da tarayabileceğinden emin olmalısınız.
  • Ayrı bir mobil siteye sahipseniz Search Console üzerinden masaüstü sürümle birlikte mobil sürümün de doğrulamasını yapmalısınız.
  • Sunucunuzun mobil trafiği ve tarama hızını kaldırıp kaldıramayacağını kontrol edin. Eğer sunucunuz yeterli değilse daha gelişmiş bir sunucuya geçin.

 

Kategori:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir