Girişiminizi Görünür Kılın: Startuplar İçin SEO Tavsiyeleri

Kendi işinizi mi kurmak istiyorsunuz? Girişiminizi internete taşımak kesinlikle çok iyi bir fikir olacaktır. Fakat girişiminiz yalnızca bir websitesi kurarak işinizi internete taşımış olmazsınız. Potansiyel müşterilerinize de ulaşmanız gerekir. Arama motorları sitenizi hedef müşteri kitlenizle buluşturmak için kullanabileceğiniz tartışmasız en etkili araç. Arama motorlarında üst sıralarda yer almak müşterilerinize ulaşmanın en kolay yoludur. Kapsamlı bir SEO çalışması sizi kesinlikle istediğiniz sıralara taşıyacaktır. Ancak eğer girişiminizin kapsamlı bir SEO için yeterli bütçesi yoksa işleri kendiniz halletmek durumunda kalabilirsiniz. Aslında başlangıç seviyesinde bir startup için bu yeterli de olacaktır. İşte startuplar için fazla zamanızı almadan hızlı sonuçlara ulaştıracak, girişimlerinizi arama motorlarında rakiplerinizin önüne geçirecek birbirinden etkili SEO tavsiyeleri ve pratik uygulamalar…

Girişimler için SEO tavsiyeleri başlıklarına geçmeden önce bu tavsiyelerin girişiminiz için yeterli olup olmayacağına karar vermelisiniz. Bunun için öncelikli olarak cevap vermeniz gereken sorular şöyle:

  1. Girişiminize ait bir web sitesi var mı?
  2. Girişiminize ait web sitesinin yönetimini siz mi yapıyorsunuz?
  3. Bir web sitesi yönetimi için en azından temel düzeyde bilgiye sahip misiniz?
  4. Web sitenizdeki toplam sayfa sayısı 50’nin üzerinde mi?
  5. Hangi anahtar kelimeler üzerinden rank etmeyi hedefliyorsunuz? Hedef anahtar kelimeleriniz arasında bir öncelik sıralamasına gittiniz mi?

Girişiminiz İçin Doğru SEO Çalışması

Sizin bu sorulara vereceğiniz cevaplar “Birazdan vereceğimiz SEO tavsiyeleri sizin için uygun mu?” sorusunun da cevabını belirleyecektir. Öncelikle girişiminizin ulaşılabilir olması için bir web sitesine ihtiyacı vardır. Vereceğimiz SEO tavsiyeleri arasında web siteniz üzerinde manuel olarak düzenlemeniz gereken alanlar olacağından web sitenizin yönetiminin size ait olması önemlidir. Eğer web sitenizin yönetimi için birinden yardım alıyorsanız bu düzenlemelerle ilgili yardım aldığınız kişiyle irtibata geçmelisiniz. Web sitenizi kendiniz yönetmeye karar verdiyseniz bu konuda en azından temel seviyede bir bilgiye sahip olmanız faydalı olacaktır. Bazı teknik SEO işlemleri için bu gereklidir.

Bu yazı okuyacağınız SEO tavsiyeleri, başlangıç seviyesinde tavsiyeler olduğundan site içeriğinizin 50 sayfanın altında olması durumunda geçerlidir. Sayfa sayınızla birlikte hedeflediğiniz anahtar kelimelerin sayısı da önemlidir. Hedeflediğiniz anahtar kelime sayısı arttıkça SEO çalışmalarınızın kapsamı da artacaktır. 50 sayfanın üzerinde içeriğe sahip, kompleks site yapıları için profesyonel bir çalışma yapılması daha uygun olacaktır. Girişiminizin dinamiklerine uygun profesyonel bir çalışma için SEO Hizmetleri‘mize göz atabilirsiniz. Ayrıca SEMSEO’nun farklı SEO paketleri arasından birini seçerek girişiminiz için en doğru SEO hizmetini alabilirsiniz.

Girişimler İçin Temel SEO Tavsiyeleri

1. Domaininizin www’li ve www’siz versiyonları arasında bir tercih yapın.

ornekgirisimsitem.com gibi bir domaininiz olduğunu düşünelim. SEO açısından ilk yapmanız gereken ziyaretçilerinizin bu alan adını www.ornekgirisimsitem.com olarak mı yoksa ornekgirisimsitem.com olarak mı görmesini istediğinize karar vermek. Hangi versiyonu kullanacağınıza karar vermemek sitenizin her iki şekilde de ulaşılabilir olması anlamına gelir. Kulağa iyi bir şey gibi geliyor değil mi? Ancak bu arama motorlarındaki görünürlüğünüze en çok zarar verecek uygulamalardan biridir.

SEO tavsiyeleri - www'li bir domain

www’li ve www’siz versiyonlardan birini seçerek ziyaretçilerinizin alan adınızı nasıl göreceğine karar verebilirsiniz.

Arama motorlarının site içeriğinizi duplicate olarak değerlendirmemesi ve hedef anahtar kelimelerde kendi kendinize rakip olmamak için yapmanız gerekenler şöyle:

  1. Tercih ettiğiniz versiyonu belirleyin.
  2. 301 yönlendirme kullanarak tercih ettiğiniz versiyona yönlendirme yapın.

Yukarıdaki örnek üzerinden devam edersek sitenizin ziyaretçilerinize ornekgirisimsitem.com şeklinde görünmesini tercih etmiş olalım. Bu durumda yapılması gereken www.ornekgirisimsitem.com şeklinde başlayan tüm URL’lerin ornekgirisimsitem.com’a 301 yönlendirme ile yönlendirilmesi. Bu sayede indeks sinyalini tek bir kaynağa yönlendirmiş olacak, arama motorlarına sitenizin hangi versiyonunu göstermesi gerektiği konusunda yardımcı olmuş olacaksınız.

Yönlendirme yaparken tüm URL’lerin 301 redirect ile yönlendirilmesine çok dikkat etmelisiniz. Bu işlemde 302 yönlendirme yerine 301 kullanılmasının sebebi 301 yönlendirmenin kalıcı yönlendirme türü olması ve arama motorlarına tüm link değerinin hedef kaynağa aktarılması gerektiğini söylemesidir.

2. Google Search Console kaydınızı gerçekleştirin.

İkinci olarak yapmanız gereken site sahipliğinizi Google Search Console üzerinden doğrulamak. Site sahipliğinizi Google’a bildirdikten sonra Search Console’un email yönlendirmelerini aktive etmeniz işinizi son derece kolaylaştıracaktır. Email yönlendirmeleri ile sitenizle ilgili olağandışı durumlar hakkında anlık bilgilendirme alabilirsiniz. Siteniz hacklenmiş olabilir, sitenizde zararlı bir yazılım tespit edilebilir, Google sayfalarınızı tararken sorun yaşayabilir veya önemli sayıda sayfanız ulaşılabilir durumda değildir. Bu ve benzeri durumlarda Google, Search Console üzerinden size ulaşır ve bilgilendirmede bulunur. Email yönlendirmeleri ile bu bilgilendirmeleri anında görür, bir an önce müdahale etme şansı elde edersiniz.

3. Domain geçmişinizi kontrol edin.

En önemli SEO tavsiyeleri arasında domain geçmişinizi kontrol etmek bulunur. Satın aldığınız domain hakkında yeterince bilgi sahibi misiniz? Sizden önce bu domaini kullanmış olanlar spam işlemlerde bulunduysa domanin yeni sahibi olarak sıralamalarda pek de iyi sonuçlar elde edebileceğini söyleyemeyiz. Domaininiz daha önce Google tarafından spam domain olarak tespit edildiyse sıralamalarınızı iyileştirmeniz normalden çok daha fazla çaba gerektirecektir.

Domain geçmişinizi kontrol etmenin en kolay yollarından biri Google Search Console üzerinden Search Analytics başlığına tıklayarak burada istenmeyen anahtar kelimeler bulunup bulunmadığına bakabilirsiniz. Google üzerinden site:site-adınız şeklinde arama yaparak (örneğin site:ornekgirisimsitem.com) daha önce bu domaine ait indekslenmiş sayfaları kontrol etmek de bir diğer yöntemdir. Doğrudan domain adınızı Google’da aradığınızda arama sonuçlarındaki sıralamanız da domain geçmişinizde spam faaliyetler olup olmadığını anlamanıza yardımcı olacaktır. Domain adınızı aradığınızda bile ilk sıralarda listelenmiyorsanız kirli bir domain geçmişine sahip olduğunuzdan emin olabilirsiniz. Böyle bir tabloyla karşılaşmamak için domain satın almadan en azından site: ve domain adı aratma yöntemlerini kullanarak küçük bir araştırma yapmış olmaya dikkat etmelisiniz.

SEO tavsiyeleri - Google Search Console Search Analytics Aracı

Google Search Console üzerinden Search Analytics bölümüne giderek domainin geçmişinizi kontrol edebilirsiniz.

4. Google gibi Getir aracını kullanın.

Google Search Console’un en kullanışlı araçlarından biri olan Google gibi Getir (Fetch as Google) aracını kullanmanız sayfalarınızın taranma durumları hakkında canlı verilere ulaşmanızı sağlar. Google gibi Getir aracı ile herhangi bir sayfanızın Googlebot tarafından anlık olarak taranmasını sağlayabilirsiniz. Buna ek olarak, sayfanın taranması dışında indekslenmesi için de Google’a talep gönderebilirsiniz. Bu sayede herhangi bir sayfayı güncellediğinizde veya yeni bir sayfa oluşturduğunuzda Googlebotların sayfalarınızı ziyaret etmesini beklemeden indeksleme işlemini hızlandırabilirsiniz.

SEO tavsiyeleri - Google gibi Getir

Search Console’un Google gibi Getir (Fetch as Google) aracını kullanarak sayfalarınızın taranmasını ve indekslenmesini talep edebilirsiniz.

5. Sitenize Google Analytics kodlarını yerleştirin.

Google Search Analytics site istatistiklerinizi izlemek için oldukça kullanışlı bir araçtır. Search Analytics kullanmak üst sıralarda yer almak için bir zorunluluk olmasa da buradan elde edeceğiniz verilerle SEO çalışmalarınızın etkisini ve sitenizin genel durumunu takip edebilirsiniz. Search Analytics veya benzer bir araç ile ne kadar erken veri toplamaya başlarsanız o kadar iyidir. Bunun için yalnızca Search Analytics aracından edineceğiniz kodu sitenize yerleştirmeniz yeterlidir. Şimdilik nasıl kullanacağınızı bilmiyor olsanız bile bu kodları eklemeniz ilerleyen dönemlerde işinize yarayacaktır. Bırakın Google site istatistiklerinizi toplamaya devam etsin. İlerleyen yıllarda bu işi bir profesyonele teslim ettiğinizde geçmişe dönük site istatistikleri son derece değerli olacaktır.

SEO Tavsiyeleri - Search Analytics

Sitenize Google Analytics kodlarını ekleyerek istatistiklerinizi takip edebilirsiniz.

6. Site tasarımınız için strateji belirleyin

Sitenizi tasarlarken tüm ziyaretçileriniz ve tüm kullanıcı profilleri için maksimum kullanıcı deneyimi sunacak şekilde bir strateji belirlemelisiniz. Stratejinizi oluştururken göz önünde bulundurmanız gereken kullanıcı türlerini şu şekilde düşünebilirsiniz:

  • Müşteriler
    • Ebeveynler veya çocuklar,
    • Geliştiriciler,
    • Merak edenler,
    • İlk kez ziyaret edenler
    • Sadık müşteriler
  • Yatırımcılar
  • Basın

Kullanıcı deneyimi odaklı bir tasarım stratejisi belirlerken kendinize sormanız gereken belirli sorular vardır. Bu sorulara kapsamlı cevaplar verdikten sonra ortaya bir tasarım koymak hem ziyaretçilerini hem de arama motorlarını memnun edecektir.

  • Kullanışlılık: Siteniz tüm kullanıcı tiplerinin ihtiyaçlarını karşılıyor mu?
  • Navigasyon: Kullanıcı herhangi bir sayfaya ulaştığında o anda nerede olduğunu kolayca anlayabiliyor mu? Kullanıcı bulunduğu sayfadan diğer sayfalara kolaylıkla ulaşabiliyor, site içerisinde rahatça gezinebiliyor mu?
  • Odaklanma: Her sayfa ziyaretçilerin açıkça anlayabileceği, mantıksal bir başlık içeriyor mu?

7. Dönüşümlerinizi (Conversion) belirleyin.

Dönüşüm değerlerini belirlemek startuplar için gerek SEO gerek SEO dışı faaliyetler için önemlidir. Ziyaretçilerinizin ne yapmalarını istiyorsunuz? Müşterilerinizden beklediğiniz nihai davranış nedir? Bülten aboneliği, üyelik gerçekleştirme, sizinle iletişime geçme veya ürün satın alma… Her sayfada alakalı bir dönüşüm fırsatı yaratmaya dikkat edin. Ancak müşterilerinizi asla gereğinden fazla tıklamalar yapmaya mecbur bırakmayın.

8. İçerik üretirken akıllıca davranın.

Sitenizde yer alacak içeriğin tamamen size ait olması arama motorları tarafından en çok dikkat edilen noktalardan biridir. Üreteceğiniz özgün içerikler ile yalnızca ziyaretçilerinizi değil arama motorlarını da mutlu edersiniz. Ancak içerik üretirken akıllıca davranmayı da unutmamalısınız. Alakalı içeriklerde hedef anahtar kelimelerinizin yer alması sizi rakiplerinizin önüne taşıyacak en önemli unsurlar arasındadır. Hedef kitlenizin sitenize ulaşmak için kullanabileceği anahtar kelimeleri düşünün. Adwords Keyword Tool, Ahrefs veya Semrush gibi araçlar kullanarak anahtar kelime araştırması yapın. Anahtar kelimelerinizi belirlerken sizin kullandığınız anahtar kelimelerden çok potansiyel müşterilerinizin arama yaparken hangi anahtar kelimeleri kullanacağı önemli olduğunu unutmayın. Burada sizin ürününüzü nasıl tanımladığınızdan çok müşterilerinizin ürüne nasıl ulaştığı önemlidir.

Sitenizde ziyaretçi yorumları için bir alan bulundurmak da değerli bir içerik taktiğidir. İçeriğinize yorum yapan veya size soru soran bir ziyaretçinin hedef listenizde yer alan bir anahtar kelimeyi kullanma ihtimali yüksektir. Bunun yanı sıra kullanıcı yorumları sitenizi sonradan ziyarete eden kullanıcılar için de olumlu bir profil oluşturacaktır. Ancak bu tabii ki yıllar önce sorulmuş ve yanıtsız kalmış bir soru için geçerli değil. Ziyaretçi yorumlarını aktif olarak kontrol etmeniz, yorumlara ve sorulara kısa süre içinde cevap vermeniz hem sitenizin canlılığı konusunda arama motorlarına bilgi verecek hem de ziyaretçilerinizi memnun edecektir.

9. Tüm sayfalarınızı kontrolden geçirin.

Sitenizde yer alan tüm sayfaların belli başlı kriterleri sağlıyor olması gerekir. Bunları başlıklar halinde toparlayacak olursak:

  • Özgün bir konu
  • Arama sonuçlarında listelenecek özgün bir başlık (meta title)
  • Arama sonuçlarında sayfa içeriğiniz hakkında bilgi verecek özgün ve net bir açıklama (meta description)
  • Dinamik olmayan siteler için dosya adlarında yer alan anahtar kelimeler, dosya adlarının küçük harflerle ve kelimeler aralarında kısa çizgi (-)
  • Her bir link için tanımlayıcı bir anchor text

10. Anchor textlere önem verin.

Anchor textlerinizde “buraya tıklayınız” gibi link verilen sayfa hakkında hiçbir açıklama içermeyen anchor textler kullanmamaya özen gösterin. Linkiniz ziyaretçileri hangi sayfaya yönlendirecekse sayfayla ilgili, mümkünse anahtar kelimelerinizi içerecek anchor textler kullanmak hem ziyaretçilerinizi doğru yönlendirmek hem de sayfalarınızın değerini yükseltmek açısından önemlidir. Örneğin ziyaretçilerinizi iletişim sayfanıza yönlendirmek için “Bizimle iletişim kurmak istiyorsanız buraya tıklayın.” gibi bir ifadede “buraya” kelimesini anchor text olarak kullanmak yerine “Bizimle İletişim sayfamız üzerinden irtibat kurabilirsiniz.” ifadesinde “İletişim” kelimesini anchor text olarak kullanmak daha doğru olacaktır. Doğru anchor text kullanımı hem site içi linklerinizde hem de backlinklerinizde sizi rakiplerinizin önüne geçirecek önemli noktalar arasındadır.

11. Site hızınızı iyileştirin.

Site hızı Google’ın arama sonuçlarında sitenizi nereye yerleştireceğine karar verirken göz önüde bulundurduğu en etkili kriterler arasında yer alır. Özellikle e-ticaret sitelerinde sayfa yüklenme hızlarının yüksek olması ziyaretçilerin siteyi terk etmesine neden olmakta, dolayısıyla kullanıcılara en iyi sonuçları sunmayı hedefleyen arama motorları tarafından da sayfa sıralamasının düşürülmesine yol açmaktadır. Site hızınızda iyileştirmeye gitmek ve sık sık site hızınızı kontrol etmek startuplar için önemli SEO tavsiyeleri olarak kabul edilmektedir.

12. Sıralamalarınızı kontrol edin.

Site sıralamanızı sık sık kontrol edin. Öncelikle şirket adınızla işe başlayın. İdeal olarak şirket adınızın site içi linklerinizle birlikte en üst sırada yer alması gerekir. Bunun dışında arama sonuçlarında rank etmek istediğiniz diğer anahtar kelimeleri de gözden geçirin. Ahrefs veya Semrush gibi bir araç bunun için faydalı olacaktır. Bu araçları kullanarak anahtar kelimelerinizde sitenizin durumunu takip edebilir ve rakip analizi yaparak kendi SEO stratejinizi belirleyebilirsiniz.

13. Sosyal medyayı ihmal etmeyin.

Başlangıç seviyesinde bir startup olarak bütçeniz kısıtlı olabilir. Ancak kısıtlı kaynaklarla da pek çok şey başarabilirsiniz. Sosyal medyanın gücünü arkanıza alarak yalnızca pazarlama noktasında değil SEO açısından da kendinize fırsatlar yaratabilirsiniz. Bir bütün olarak düşünün ve doğru sosyal medya sitelerinde profiller oluşturun. Yalnızca profil oluşturmakla kalmayıp bu platformlarda potansiyel müşterilerinizle etkileşime geçin. Hedef kitlenizin vakit geçirdiği yerleri tespit ederek SEO stratejinizde bu alanlara yoğunlaşın. Unutmayın, sosyal medya sitenize kaliteli backlink kazandırmak için de muhteşem bir araçtır.

Girişimciler için kısa sürede fark yaratacak SEO tavsiyeleri ve pratik çözümler hakkında bilgi verdiğimiz bu yazıda merak ettiğiniz ama cevabını bulamadığınız bir sorunuz varsa yorum alanını kullanarak sorunuzu bize iletebilirsiniz. Sizin paylaşmak istediğiniz SEO tavsiyelerini de yorum olarak belirtebileceğinizi unutmayın!

 

 

Kategori:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir