Anchor Text ve Doğru Kullanım İçin Bilinmesi Gerekenler

Anchor text SEO ile az çok ilgilenen hemen hemen herkesin sıklıkla duyduğu bir terim. Başarılı bir SEO performansı için güçlü bir backlink güçlü bir backlink profiline sahip olmak ne kadar önemli ise o güçlü backlink profiline sahip olabilmek için doğru anchor kullanımı oldukça önemli. Öyle ki hatalı kullanımlar spam olarak algılanıp Google tarafından cezalandırılmanıza bile neden olabilir! Anchor text nedir? Nasıl kullanılması gerekir? Google cezalarıyla karşılaşmamak için nelere dikkat edilmeli? Bu yazının sonunda anchor text ile ilgili merak ettikleriniz ve aklınıza takılan tüm sorular için bir cevap bulmuş olacaksınız.

Anchor Text Nedir?

Aslında bu terimi Türkçe’ye bağlantı metni, link metni ya da çapa metin olarak çevirmek mümkün. Ancak SEO ile uğraşanlar arasında böyle bir kullanım pek yaygın olmadığından daha kolay anlaşılabilir olması açısından biz de bu yazı boyunca anchor text ifadesini kullanmayı tercih ettik.

En basit haliyle anchor text bir linkteki görünür ve tıklanabilir olan metin olarak tanımlanabilir. Herhangi bir metin içerisinde eğer özellikle bir değişiklikte bulunulmadıysa altı çizili mavi kelime veya kelime grupları olarak karşılaşabileceğiniz anchor textlerin metin içerisinde nasıl gözüktüğünü aşağıdaki görselde görebilirsiniz. HTML tarafında ise <a> elementi ile link verdikten sonra buraya gireceğiniz bir metin sizin anchor textiniz olacaktır. Örneğin bu yazıda semseo.com.tr’ye “Dijital Reklam, SEM ve SEO Ajansı” anchor texti ile bir link verecek olsak HTML tarafında karşımıza çıkacak kod şu şekilde olacaktır:

<a href=https://www.semseo.com.tr">Dijital Reklam, SEM ve SEO Ajansı</a>

www.semseo.com.tr anchor text örnekleri

https://www.semseo.com.tr/hizmetlerimiz sayfasında işaretli alanda yer linklerde görünür ve tıklanabilir metinler anchor text örnekleri olarak verilebilir.

Anchor Text Türleri

  • Branded Anchor: Marka adınızın geçtiği tüm anchor metinlerdir. Tam eşlemeli olmadığı sürece marka adınızın “geçtiği” bir domain adınız varsa branded anchor kullanımı oldukça işinize yarayacaktır.
  • Generic Anchor: “Buraya tıkla, indirin, bu sayfadan” gibi call to action içeren metinlerdir.
  • Naked Link Anchor: Herhangi bir anahtar kelime yerine doğrudan URL verilmesidir.
  • Anchor Text Bulunmayan Linkler: Bir anchor text belirtmek yerine bu alanın boş bırakılmasıdır. Ahrefs gibi backlink ve anchor text takibi yapılabilen araçlarda <a>no text</a> şeklinde yer alır. Anchor profilinizi zenginleştirmek adına kullanabileceğiniz faydalı bir taktiktir.
  • Resim Anchorları: Yine anchor profilinizi zenginleştirebilmek adına resim anchorlar kullanabilirsiniz. Resimlere gireceğiniz alt textler anchor olarak kabul edilmektedir.
  • Marka Adı + Anahtar Kelime Anchorları: Marka adı ile birlikte hedef anahtar kelimelenin bir arada kullanılmasıyla oluşan anchorlardır. Örneğin “SEM SEO anchor text makalesi”
  • LSI Anchor: Hedef anahtar kelimenin farklı varyasyonlarını içeren anahtar kelimelerin kullanılmasıdır. Latent Semantic Indexing (LSI) anchorlara örnek olarak “anchor text nasıl kullanılmalıdır” verilebilir.
  • Yarı Eşlemeli Anchor: Doğal bir kullanım oluşturması açısından oldukça faydalı olan yarı eşlemeli anchorlarda hedef anahtar kelime anlamlı kelime grupları ile bir arada kullanılır. Örneğin “doğru anchor text kullanımı”
  • Tam Eşlemeli Anchor: Hedef anahtar kelimenin birebir eşleşecek şekilde kullanılmasıdır. Sıralamanızı yükseltme noktasında en güçlü olan anchor türü tam eşlemeli olandır ancak aynı zamanda en tehlikelisi de olduğundan mümkün olduğunca az ve ilgili yerlerde kullanmak yerinde olacaktır.

Anchor Text Neden Önemli?

İyi bir SEO performansı gösterebilmek için backlinkler olmazsa olmaz olarak kabul ediliyor. Güçlü bir backlink profili sitenizin bilinirliğini ve güvenilirliğini artırabilmek adına son derece önemli. Anchor textin backlink ile bağlantısı nedir diyorsanız söyleyelim: Backlinkler önemli olduğu sürece anchor textler de önemli olmaya devam edecek. Çünkü sitenize verilen backlinklerin hangi anchor textler ile verildiği Google için önem arz ediyor. Hatta Google bu konuya o kadar dikkat ediyor ki 2012 yılında yayınladığı Penguin Güncellemesi ile anchor textlerin siteniz için hayati öneme sahip olduğunu söylemek bile mümkün.

Google Algoritmaları ve Anchor Text

Penguin Güncellemesi öncesinde Google, anchor textleri herhangi bir sitenin ne ile ilgili olduğunu anlamak için kullanıyordu. 2012 yılından itibaren ise anchor textler Google’ın spam ve aşırı optimizasyon cezası alması gereken siteleri belirlemek için kullandığı bir yol. Bu anchor textlerin eskisi kadar önemli olmadığını düşündürebilir ancak tam aksine -doğru kullanıldığı takdirde- artık anchor textlerin etkisi her zamankinden daha güçlü.

Penguin Güncellemesine kadar herhangi bir sınırlama veya kural olmaksızın anchor kullanmak mümkündü. Üst sıralarda yer almak istediğiniz herhangi bir anahtar kelimeyi bütün backlinklerinizde tam eşlemeli anchor olarak kullanabilir, bu sayede kolaylıkla hedefinize ulaşabilirdiniz. Ancak Penguin Güncellemesi ile bu sistem tamamen değişti.

İlk olarak 2012 yılında yayınlanan güncelleme ile düşük kaliteli, yapay ve spam olduğu tespit edilen link inşaları (link building) hedef alındı. Bu güncelleme ileGoogle, yapay ve spam link building ile arama motorlarını manipüle etmeye çalışan websitelerin tespit edebilmek için anchor textleri kullanmaya başladı. Peki, Google bunu nasıl yaptı?

Google Penguin Algoritması Nasıl Çalışıyor?

Anchor textlerin spam ve/veya yapay backlinkleri nasıl tespit ettiğini anlayabilmek için bir sitenin link profilinin nasıl oluştuğuna ve Google Penguin Algoritması’nın bu link profilini nasıl değerlendirdiğine bakalım:

  1. Siteye bir backlink verilir.
  2. Google bu backlinki indeksler
  3. Google bu yeni backlinki söz konusu sitenin link profilini tuttuğu veritabanına işler.
  4. Bu aşamalar her seferinde tekrarlanır ve Penguin Algoritması tarafından değerlendirilebilecek bir link profili oluşturulmuş olur.
  5. Algoritma link profilini inceler ve site içi kelime optimizasyonu ile karşılaştırır.
  6. Backlink verilen -ya da alınan- sayfanın optimize edildiği anahtar kelime, sayfaya verilen linklerin tamamında anchor olarak kullanılıyorsa Google bunu cezalandırır. Çünkü Google bu söz konusu anahtar kelimede üst sırada yer almaya çalıştığınızı ve bu doğrultuda yapay linkler oluşturduğunuzu anlamıştır.

Özet olarak tam eşlemeli anchor kullanımı ile birlikte aşırı kelime optimizasyonu direkt olarak Penguin cezasına çarptırılmanıza neden olacaktır. İşte tam da bu nedenle Google’dan bu tür bir ceza almamak için anchor textlerinizi doğru ve kurallara uygun bir şekilde kullanmanız gerekiyor.

Anchor Text Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Backlink profilinizi oluştururken temel olarak dikkat etmeniz gereken en önemli nokta ne yaparsanız yapın sitenizle alakalı, yakınlık düzeyi yüksek linkler inşa etmeniz gerektiğidir. Hem alaka düzeyi yüksek link building yapabilmek hem de Penguin cezalarından uzak durabilmek için yapmanız gerekenler çok basit. Tam eşlemeli anchor text kullanarak link vermek yerine hedef anahtar kelimenizin mümkün olabildiğince yakınına, spam kokmayan, doğal ve mevcut bağlamda anlam ifade edecek diğer kelimeler üzerinden link verin. Durumu farklı anchor text türleri için örneklerle açıklamak gerekirse:

Generic Anchor:

  • Hedef anahtar kelime: “anchor text”
  • Anchor text: “Buraya tıklayarak”

Buraya tıklayarak anchor text ile ilgili merak ettiğiniz tüm soruların cevabını bulabilirsiniz.

Branded Anchor:

  • Hedef anahtar kelime: “anchor text”
  • Anchor text: “SEM SEO”

Anchor text ile ilgili daha fazla bilgi almak için SEM SEO tarafından yayınlanan içeriğe göz atabilirsin.

Naked Link Anchor:

  • Hedef anahtar kelime: “anchor text”
  • Anchor text: “https://www.semseo.com.tr/anchor-text.html”

Anchor text ile ilgili daha fazla bilgi almak için https://www.semseo.com.tr/anchor-text.html adresinde yer alan makaleyi okuyabilirsiniz.

İşinize yarayacağını düşündüğümüz bu örneklerden sonra bir kez daha tekrar etmekte fayda var: Anchor textinizin kullandığınız anahtar kelime ile mümkün olduğunca alakalı içeriklerde yer alması hayati önem taşıyor! Hedeflediğiniz anahtar kelime ile yakınlık düzeyi düşük bir içerikten alacağınız backlink size faydadan çok zarar verecektir.

Anchor Text Kullanım Önerileri

Ahrefs gibi bir araç kullarak backlink profilinizi inceleyin. Ahrefs ya da benzer bir araçla sitenize verilen backlinklerle birlikte bu backlinklerin hangi anchor textler kullanılarak verildiğini görebilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken hangi anchor text türünün ne sıklıkla kullanıldığı. Penguin cezalarından uzak kalabilmek ve doğal bir backlink profiline sahip olabilmek için farklı anchor text türlerinin yüzdelerini belirli seviyelerde tutmak işinize yarayabilir. Bu yüzdeler kendi websitenizin dinamiklerine veya Google tarafından herhangi bir ceza alıp almamış olduğunuza göre değişebilmekle birlikte genel olarak bazı rakamlar vermek mümkün. Aşağıdaki yüzdeleri sağlıklı bir backlink profilinin nasıl görüneceğine dair fikir edinmek için kullanabilirsiniz. Ancak yine de kendi siteniz için yüzdeler üzerinde değişikliklere giderek arama motorların bu değişikliklere gösterdikleri reaksiyonları takip edip sizin için en doğru oranlara ulaşabileceğinizi de unutmayın.

İşte konu hakkında genel bir fikir sahibi olabilmeniz için ortalama yüzdeler:

  • Branded Anchor: %70,
  • Naked Linkler: %20,
  • LSI ve Yarı Eşlemeli Anchor: %1 ile %5 arası,
  • Tam Eşlemeli Anchor:  %1’den az.

Tam eşlemeli anchor yüzdenizi mümkün olabildiğince az tutmaya çalışmak daha güçlü bir backlink profiline sahip olabilmek açısından önemli. Basit bir hesaplama ile bunun neden olduğunu anlayabilmek mümkün. Tam eşlemeli anchor oranı %5 olan bir site için hesaplama yapacak olursak bu rakam;

  • 100 adet backlink için 5 tam eşlemeli anchor,
  • 1000 adet backlink için 50 tam eşlemeli anchor,
  • 10000 adet backlink için 50 tam eşlemeli anchor anlamına gelir ki bu son iki senaryoda ulaşılan rakamların pek akla yatkın olmaması sebebiyle Google tarafından yapay link inşası olarak algılanacak ve site Penguin cezasına çarptırılacaktır.

Anchor Text Takibi

Doğru anchor kullanımına dikkat ediyor ve güçlü bir backlink profiline sahip olmak için elinizden geleni yapıyor olabilirsiniz. Ancak anchor takibi yapmadığınız sürece tüm çabalarınız boşa gidecektir. Hangi anahtar kelime üzerinden hangi anchor text türleri ile backlink aldığınızı/verdiğinizi, bu anahtar kelimelerde arama motorlarında hangi sıralarda yer aldığınızı ve zaman içinde bu anahtar kelimelerdeki gösterdiğiniz değişimi takip etmeniz nerede olduğunuzu bilmek ve stratejinizi buna göre belirlemenin yanı sıra performansınıza göre stratejinizde de yerinde değişikliklere gidebilmek açısından önemli. Bu takibi basit bir Excel dosyası ile yapabileceğiniz gibi çeşitli backlink araçları kullanarak da gerçekleştirebilirsiniz.

Sonuç olarak;

Anchor text belki eskiden olduğu gibi sınırsızca kullanarak kısa sürelerde en üst sıralarda yer almanızı sağlamayacak olsa bile doğru kullanıldığında güçlü ve doğal bir backlink profiline sahip olabilmek için üzerinde durulması gereken bir konu. Google cezalarından etkilenmemek ve başarılı bir SEO performansı gösterebilmek için siz de herhangi bir siteye link verirken veya hedeflediğiniz anahtar kelimeler üzerinden backlink alırken doğru bir anchor text stratejisi belirlemeye dikkat edin ve anchor textlerinizin takibini gerçekleştirmeyi asla ihmal etmeyin.

Kategori:

2 Yorum

  1. Merhaba, Yazı için teşekkürler. Son Derece başarılı bir anlatım olmuş. Sormak istediğim bir şey var.

    ”Naked Linkler, LSI ve Yarı Eşlemeli Anchor” Bu şekilde linkler alınarak hedef kelimede yükselmek mümkün mü peki?

  2. Merhaba,

    Alacağınız her türlü link* sitenize yararlı olacaktır. Bu durumlarda eğer link aldığınız site ve link aldığınız sayfa içeriği sizin hedef kelimeniz ile alakalı ise sıralamalarda yükselmenize daha çok yardımcı olacaktır.

    *Link aldığınız sitenin kaliteli bir site olduğunu varsayıyoruz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir