Google Arama Algoritmaları Nasıl Çalışır?

Yalnızca saliseler ile size yararlı ve alakalı sonuçlar vermek için Google arama algoritmaları, arama dizininde yer alan bir milyon değil yüzlerce milyondan fazla web sayfasını sıralar. Bu sıralama sistemleri, aradıklarınızı ve hangi bilgilere geri döneceğinizi analiz eden bir dizi algoritmadan oluşur. Bu yazımızda Google arama algoritmalarının nasıl çalıştığına değiniyoruz.

Google Arama Algoritmaları Nasıl Kelime Analizi Yapar?

Arama teriminin manasını anlamak, doğru cevapları geri getirmek için çok önemlidir. Dolayısıyla, ilgili bilgileri içeren sayfaları bulmak için ilk adım, arama sorgularındaki sözcüklerin ne anlama geldiğini analiz etmektir. Dizinde hangi kelimeleri dizip aranması gerektiğini çözmek adına dil modelleri geliştirilmiştir.

Bu, adımlar yazım hatalarını yorumlamak kadar basit görünür ve doğal dil anlayışı üzerine en son araştırmaların bir kısmını uygulayarak girdiğiniz sorgu türünü anlamaya çalışmaya kadar uzanır. Örneğin, eş anlamlı kelimeler üzerinde çalışan sistem, bir kelimenin birden fazla tanıma sahip olmasına rağmen, aramanızı anlamanıza yardımcı olur. Bu sistemi geliştirme aşamaları beş yıldan fazla bir süredir devam ediyor ve dillerdeki aramaların % 30’undan fazlasını önemli ölçüde iyileştirdi.

Google aradığınız bilginin kategorisini de anlamaya çalışıyor. Bu çok özel bir arama veya geniş bir sorgu mudur? Aramanın arkasında belirli bir bilgi ihtiyacını belirten “inceleme” veya “resimler” veya “açılış saatleri” gibi anahtar kelimeler var mı? O gün yayınlanan içeriği istediğinizi ima eden anahtar kelimeler mi arıyorsunuz? Yoksa yakınlardaki bir işletme mi arıyor ve yerel bilgi mi istiyor musunuz?

Google Algoritmaları Sorgularınızı Nasıl Eşleştirir?

Kelime analizi yapıldıktan sonra algoritma, sorgu ile eşleşen ve bilgi içeren web sayfalarını arıyor. Arama yaptığınızda, en basit düzeyde, algoritmalar uygun sayfaları bulmak için dizindeki arama terimlerinizi arar. Başlıkları veya başlıklar altında veya metnin gövdesinde, bu anahtar kelimelerin bir sayfada ne sıklıkta ve nerede görüneceğini analiz eder.

Alakalı anahtar kelimelerin yanı sıra algoritmalar, potansiyel arama sonuçlarının kullanıcılara aradıklarını ne kadar iyi verdiğini ölçmek için ipuçları arar. “Köpekler” için arama yaptığınızda yüzlerce kez “köpekler” sözcüğüne sahip bir sayfayı istemiyorsunuzdur. Google, sayfanın sorgunuza bir cevap içerdiğini ve yalnızca sorgunuzu tekrarlamadığını anlamaya çalışır. Arama algoritmaları, sayfaların alakalı içeriği barındırdığını, yani köpek resimleri, videolar veya köpek ırklarının bir listesini analiz eder. Son olarak, sayfanın tercih ettiğiniz dilde sayfalara öncelik vermesi için sayfanın sorunuzla aynı dilde yazılıp yazılmadığını kontrol eder.

Kullanışlı Sayfaları Sıralamak

Tipik bir sorgu için potansiyel olarak alakalı bilgiye sahip binlerce, hatta milyonlarca web sayfası vardır. Bu nedenle, önce en iyi sayfaları sıralamaya yardımcı olmak için, bu web sayfalarının ne kadar kullanışlı olduğunu değerlendiren algoritmalar da yazılıyor.

Bu algoritmalar, içeriğin güncelliğinden, arama terimlerinizin görünme sayısına ve sayfanın iyi bir kullanıcı deneyimine sahip olup olmadığına kadar, web’in sunabileceği en iyi bilgileri bulmaya çalışmak için yüzlerce farklı faktörü analiz eder. Konuyla ilgili güvenilirliği ve yetkiyi değerlendirmek için, birçok kullanıcının benzer sorgularda değer verdiği siteleri araştırır. Konuyla ilgili diğer önde gelen web siteleri sayfaya bağlanırsa, bu bilgilerin iyi olduğunu gösteren iyi bir işarettir.

google arama algoritmaları çalışma mantığı

Web’de, tekrarlanan anahtar kelimeleri defalarca tekrar etmeyi veya Page Rank’i geçecek linkleri satın alma gibi tekniklerle arama sonuçlarına en üste çıkmaya çalışan pek çok spam sitesi bulunur. Bu siteler çok zayıf kullanıcı deneyimi sağlar ve Google’ın kullanıcılarına zarar verebilir veya yanıltabilir. Dolayısıyla, spam tespit etmek ve sonuçlardan Google’ın web yöneticisi kurallarını ihlal eden siteleri kaldırmak için farklı algoritmalar yazılmaktadır.

Bağlamı Dikkate Almak

Bulunduğunuz lokasyon, arama geçmişi ve arama ayarları gibi bilgiler, sonuçlarınızın o anda sizin için en yararlı ve alakalı olana göre ayarlanmasına yardımcı olur. Bulunduğunuz ülkeyle alakalı içerik sunmak için ülkeniz ve konumunuz kullanılmaktadır. Örneğin, Chicago’da bulunuyorsanız ve “futbol” arıyorsanız, Google büyük olasılıkla Amerikan futbolu ve Chicago Bears ile ilgili sonuçları gösterecektir. Londra’da “futbol” araması yaparsanız, Google futbolla ilgili sonuçları ve Premier League’i daha üst sıraya koyacaktır. Arama ayarları da, tercih edilen bir dilde ayarlamanız veya güvenli aramaya (net sonuçları filtrelemeye yardımcı olan bir araç) dahil olmanız gibi, yararlı bulmanız muhtemel sonuçların önemli bir göstergesidir.

Bazı durumlarda, son arama etkinliğinizle ilgili bilgileri kullanarak sonuçları kişiselleştirilebilir. Örneğin, “Barcelona” araması yaparsanız ve kısa süre önce “Barcelona vs Arsenal” için arama yaptıysanız, şehir değil futbol kulübü hakkında bilgi almak istediğiniz önemli bir ipucu olabilir. Myaccount.google.com adresinde, Google hesabınıza hangi verileri kaydedileceğini de dahil olmak üzere arama deneyiminizi geliştirmek için hangi arama etkinliğinin kullanıldığını kontrol edebilirsiniz.

En İyi Sonuçları Göstermek

Sonuçlarınıza hizmet edilmeden önce, tüm ilgili bilgilerin nasıl bir araya geldiği değerlendirilir. Arama sonuçları arasında yalnızca bir konu var mı yoksa birden çok konu var mı? Sınırlı bir yoruma odaklanan çok fazla sayfa var mı? Arama türü için en çok yardımcı olan biçimlerdeki çeşitli bilgi setleri sunulmaya çalışılmaktadır. Ve web geliştikçe, daha fazla sorguya daha iyi sonuçlar vermek için sıralama algoritmaları sürekli olarak geliştirilmektedir.