Google Page Rank ve Panda Algoritması Nedir?

SEO dünyasında, Google algoritma güncellemeleri büyük haberlerdir. Web siteleri için aylar sonra hatta bazen yıllar sonra hissedilen çok büyük etkileri vardır. Ancak, SEO konusunda çok fazla zaman ve çaba harcamayan ya da sektöre yeni giren kullanıcılar için, her algoritmayı takip etmek oldukça kafa karıştırıcı olabilir.

Siz de kafası karışanlardansanız, sizin için bu yazıda büyük Google algoritması üzerinden ne yapılacağını anlatacağız. Panda, Penguin veya Hummingbird gibi filtrelere maruz kalmamak için neler yapabileceğiniz üzerinde duracağız.

Fakat önce algoritma dediğimiz şey ne anlama geliyor onu açıklamaya çalışalım. Vikipedi’nin tanımına göre algoritma; bir görevi tamamlamak için hangi adımların atılacağını çözmenin bilgisayar yoludur. Google örneğinde algoritmalar, bir aramada kullanılan anahtar kelimeler ile alakalı sayfaları bulmak için hangi adımları atacağına ve hangi sırayla bu sayfaları görüntüleyeceğine karar verir.

Page Rank Algoritması

Google Page Rank

Page Rank, Google’ın arama algoritmasının orijinal çekirdeğini oluşturan kısmıdır. Google’ı Lycos ve AltaVista gibi erken rakiplerinden ayıran bu büyük faktördür. 90’lı yıllarda Larry Page ve Sergey Brin tarafından geliştirilen bu algoritma, bir sayfanın veya alanın işaret ettiği bağlantıları sayıp değerlendirerek, önemini belirliyor ve ardından 0 ile 10 arasında göreli bir puan vererek  çalışıyordu.

Page Rank linklerin, bir sayfanın, domainin veya içeriğin başka kullanıcılarca onaylanması ve işlevsel olması fikrine dayanıyor, bu nedenle bir sayfadan ne kadar çok bahsedilmiş ve referans olunmuş ise sayfanın değeri o kadar artıyor.

Google’ın Page Rank’i, Google Araç Çubuğunun bir parçası olarak kullandığını, ancak yıllar önce güncellemeyi bıraktığını ve 2016’da tamamen kaldırdığını unutmayın. Ancak, bu Page Rank’in öneminin ortadan kaldırıldığı anlamına gelmez. Linkler, halen sıralamayı en çok etkileyen faktörlerden biridir.

Panda Algoritması

Google Panda Algoritması

Eskiden web sitelerinde daha az içerik yoğunluğu olan çok sayıda içerik yayınlanırdı. Bu içerikler ya birebir ingilizce çeviri ya da benzer bir yazının kelimeleri eşdeğerleri ile değiştirilerek yayınlanırdı. Hatta genellikle bu makalelerin anchor textleri bile birebir eşleşirdi. Arama sonuçlarının en üstünde görünmeye çalışmak için içeriklerden açıkça intihal yapıyorlardı. Bu tür web sitelerine içerik çiftlikleri denirdi ve çok üst sıralarda sıralanırlardı. Google’ın bakış açısına göre, problem, bu web sitelerinin, kullanıcıların aradıklarını bulmalarına yardımcı olmadığı yönünde. Yani bu tür web siteleri Google kullanıcı deneyimine zarar veriyor. 2011 şubat ayında, Google, düşük kaliteli içeriğe sahip siteleri ayırmak için arama sonuçlarına uygulanan bir filtre olan Panda güncellemelerini duyurdu. Peki, Google düşük kaliteyi nasıl tanımlıyor?

  • Kısa İçerik: Araştırmalar, Google’ın uzun içeriği sevdiğini gösterdi. İlk on arama sonucunda ortalama bir sayfa 2.000 kelimeye ulaştı. Elbette bu sayı bir zorunluluk değil ancak bunun anlamı Panda algoritmasının kullanıcılarına en fazla bilgi ya da en iyi deneyimi sunacak kadar derinliği olan içeriği arıyor olmasıdır.
  • Kopya İçerik: Panda’da “kopya içerik cezası” yoktur, ancak aynı içeriği diğer sitelerde yayımlamak ya da aynı içeriği kendi sitenizdeki birden fazla sayfada yayımlamak sıralamada üst kısma çıkmanızı önemli ölçüde etkiler. İçeriğiniz eğer kopya ise, arama sonuçlarında tamamen yok olma riskini yaşarsınız.
  • Aşırı Optimize Edilmiş İçerik: Panda öncesi içerikle ilgili sorunun büyük bir kısmı, içerik çiftliklerinin çoğunun, belirlenen anahtar kelime yoğunluğunun odukça fazla kullanıldığı makalaler yayımlıyor olmasıydı. Bu durum, düşük kullanıcı dostu ve yararsız içerik ile yüksek eş anlamlı anahtar kelime yoğunluğuna yol açıyordu.

Panda Cezalarından Nasıl Uzak Durulur?

Peki içerik konusunda Google’ın iyi tarafında nasıl kalacaksınız? Bu sorunun en açık ve net yanıtı kaliteli içerik yayımlamaktır. İyi bir içerik stratejisi, yüksek kaliteli olarak tanımlanan, konuyu derinlemesine işleyen ve ziyaretçiler için değer katan, daima güncel içerik yayınlamaya odaklanmaktır. Yayınladığınız her şey gerçekten ilgi çekici bir makale olmayabilir, fakat seo uyumlu içerik rehberini takip ederek derinlikli, özgün ve doğal olarak optimize edilmiş makaleleri yaratabilir ve üst sıralarda yer alabilirsiniz.

Bununla birlikte, sadece iyi bir yazar olmak her zaman yeterli değildir. Sahip olduğunuz sitenin türüne bağlı olarak, kopya içerikle ilgili bir sorun yaşayabilirsiniz ve bunu bilmiyor bile olabilirsiniz. Bu, özellikle içerik yönetim sistemleri açısından, e-ticaret alışveriş sepeti sistemleri, uluslararası siteler, arama / filtreleme özellikleri ve sayfaları numaralandırma ile birlikte çok yaygındır. Bu türdeki kopya içerik sorunlarıyla başa çıkabilmek için teknik bilgi birikimi kullanmanız gerekir.