SEO Rakip Analizi Nasıl Yapılır?

Kaybetmekten yoruldunuz mu? O halde rakiplerinizi araştırmanızın tam vaktidir! Bu rehberde, doğru SEO rakip analizi nasıl yapılır göstermeye çalışacağız. Hadi başlayalım!

SEO İçin Neden Rakipleri Analizi Yapmalısınız?

Rakip analizi yapmanız için üç çok önemli neden vardır. Birincisi, onların başarılarının sırlarını bulabilirsiniz. İkincisi, stratejik avantajlar elde edebilirsiniz. Üçüncüsü ise, bağlantı fırsatları yakalayabilirsiniz. Rakiplerinizi anlamak için onları nasıl analiz etmeniz gerektiğine dair tüm ipuçlarını sizlerle paylaşacağım.

1.Rakiplerin Anahtar Kelimelerini Bulun

seo rakip analizi nasıl yapılır? Semrush

 

Sürecin ilk adımında rakiplerinizin hedeflediği anahtar kelimeleri tespit etmelisiniz. Rakiplerin odak anahtar kelimesini bulmanın en kolay yolu SEM Rush ya da Ahrefs kullanmaktır.

SEM Rush uygulamasını kullanarak rakiplerinizi nasıl bulabileceğinizi anlatalım.

Öncelikle arama çubuğuna (search bar) rakibinizin web sitesinin URL’sini yazın. Organik Arama (organic research) bölümünün altındaki Pozisyonlar (positions) butonuna tıklayın. Rakibinizin anahtar kelimelerdeki sıralamasını görün. Bu işlemden sonra bir çok iyi anahtar kelimeniz olacak. Bu aşamadan sonra rakibinizin web sitesi optimizasyonunu analiz etmenin zamanı geldi demektir.

 

2.Rakiplerin Site Optimizasyonu Analizini Yapın

Rakiplerinizin web sitelerinin SEO analizini yapmak emin olun vakit kaybı değildir! Bu işlemi yaparak SEO stratejisiyle ilgili bir çok değerli bilgi elde edebilirsiniz ya da rakip sitedeki eksiklikleri görebilirsiniz.

Sıralaması iyi olan bir sayfada bakılması gereken ilk şeylerden biri anahtar kelime yoğunluğudur. Anahtar kelime yerleşimi, SEO konusunda ne kadar atılgan olmanız gerektiğine dair yön verir. Anahtar kelime yoğunluğu analizi için bu uygulamayı kullanabilirsiniz.

Öncelikle linke tıklayın ve rakibinizin web sitesi URL’sini arama çubuğuna yazın. Odak anahtar kelime için anahtar kelime yoğunluğunu kontrol edin. Sıralamada çıkan 10 rakibiniz için bu işlemi tekrarlayın. Tüm bu işlemler bitince, ortalama anahtar kelime yoğunluğu ortaya çıkacaktır. Böylece odak anahtar kelimeniz için kabul edilebilir genel bir tablo ortaya çıkar.

Anahtar kelime yoğunluğu analizinden sonraki aşamada meta bilgisi analizi yapmalısınız. Rakiplerinizin meta verilerini nasıl yazdıklarını inceleyin. Rakipleriniz LSI anahtar kelimeler kullanmış mı? Kopya içerikler mi kullanılmış? Tamamiyle özgün içerikler mi kullanmış?

Rakip web site mimarisini analiz etmek, onların kendi web siteleri üzerinde ne kadar yetkili olduklarını anlamanın anahtarıdır. Rakiplerinizin site içine link verme taktiklerini anlamaya çalışın. Siz kendi web siteniz için site içi link verirken daha iyi bir model oluşturabilir misiniz? Bu soru üzerinde düşünün.

Unutmayın ki, güçlü bir web site tasarımı, backlinklerden en iyi şekilde yararlanmanıza yardımcı olur. Hedefiniz, mümkün olduğunca az backlink ile sıralamada üst sıralarda yer almak olmalıdır. Web site tasarımı bu konuda size yardımcı olacaktır.

3.İçerik Analizi

Daha fazla içeriğe sahip olan sayfalar sıralamada üst sıralarda yer alır. Bu nedenle nihai hedefiniz, odak anahtar kelimenizin sıralamasına göre çok daha üstün bir sayfa oluşturmanızdır. Yani rakip sitenin içeriğini analiz ederken bir çok farklı unsur kullanmalısınız. Kelime sayacı bunlardan birisidir. Uzun yazılmış bir içerik Google’da iyi performans gösterir. Anahtar kelime yoğunluğu aracını kullanarak, rakip web sitesinin sayfalarındaki içeriklerin kelime sayısını analiz edin. Kelimelerin sayısı ve yazıların uzunluğunun ortalaması genel bir fikir verir. Böylece siz bu ortalamadan daha uzun içerikler hazırlayabilirsiniz. Bir başka unsur ise eşsiz ve özgün içerikler hazırlamaktır. Yazılan bir sürü çöp hiçbir işe yaramaz. Bu yüzden içerikleriniz rakiplerinizden farklı olmalıdır. Yalnızca kopyala yapıştır yapmamak yetmez. Eşsiz bir biçimde hazırlanmış ve iyi araştırılmış içeriklere ihtiyacınız olduğunu unutmayın.

Rakiplerinizin medyayı nasıl kullanıldığı yine önemli bir unsurdur. Rakiplerinizin görsel ve videoları içeriklerde nasıl kullanıldığını inceleyin. Görsel ve videolar içerikleri daha kolay anlaşılabilir hale getirir ve kullanıcı deneyimini geliştirir. Kullanıcı deneyiminiz geliştikçe Google web sitenize daha çok değer verecektir.

Site dışı link verme, içeriklerinizin kredisini yükseltir ve ilişkiler kurmanıza yardımcı olur. Eğer rakipleriniz site dışı link vermiyorsa, bu sizin için avantajdır. Hemen içeriklerinize site dışı link vermeye başlayın.

4.Rakip Web Sitesi Tasarımını Analiz Edin

Web site tasarımınız oldukça önemli bir konudur. Eğer rakibinizin web sitesi güzel bir tasarıma sahipse, o zaman sizin de bu işe biraz para yatırmanız gerekebilir. Yerel bir işletme olsanız bile bu kural sizin için de geçerlidir! Bir çok yerel işletmenin web sitesi hala mobil dostu değildir. Daha da kötüsü bu web sitelerinin tasarımları 1995 yılına aitmiş gibi görünür. Diyelim ki rakip web sitesinin sıralaması çok iyi ama çok kötü bir web sitesi tasarımına sahip. Bu sizin için altın bir fırsattır. Siz mükemmel bir web site tasarımı yaparak rakibinize fark atabilirsiniz.

5.Rakiplerin Google My Business Sayfasını Analiz Edin

Yalnızca daha fazla yerel işletmede geçerli olan rakibinizin Google My Business sayfasını analiz edin. Sayfaları düzenli olarak güncelleniyor mu? Sayfalarındaki gönderiler birbiriyle ilişkili mi? Fotoğraf ve görsel kullanılmış mı? Sayfalarda yorumlar var mı? İnsanlar sayfayı takip ediyor mu? Bunları keşfetmeye çalışarak analiz yapmanız gerekir. Rakip Google My Business sayfasında bunlardan hiçbiri yoksa bu sizin için mükemmel bir fırsattır. Eğer rakibiniz bunları yapmışsa sizin de aynı işlemleri yapmanız gerekir.

6.Rakiplerin Sosyal Medya Hesaplarını Analiz Edin

SEO konusunda sosyal medyanın etki gücünü görmezden gelemezsiniz. Sosyal medyanın, SEO sonuçlarını etkileyip etkilemediği konusunda bütün gün tartışabiliriz fakat gerçek şu ki, sosyal medya SEO’dan daha büyüktür. İyi bir sosyal medya kampanyası; ilişkilerin kurulmasına yardımcı olur, müşterilerinizle etkileşim kurmanıza izin verir, içeriğinizi pazarlamanızı sağlar. Yani rakipleriniz sosyal medyayı kullanıyorsa sizin de kullanmanız gerekir. Bunu anlamanın en iyi yolu rakiplerin sosyal medya hesaplarının nasıl göründüğü ve nasıl aktif olduğunu incelemektir. Hedef kitlenizle etkileşime geçmek için Social Mention aracını kullanabilirsiniz. Bunun yanı sıra sosyal medya paylaşımlarınızı buradan kontrol edebilirsiniz.

Video pazarlama, sosyal medya içeriklerinin temelini oluşturur. Unutmayın ki YouTube tüm dünyadaki ikinci en büyük arama motorudur. Bu nedenle rakiplerinizin onu kullanıp kullanmadığına bakmanız gerekir. Eğer kullanıyorlarsa siz de harekete geçip hemen kullanmaya başlamalısınız. Eğer kullanmıyorlarsa o halde avantaj sizin işletmenizde demektir.

7.Rakiplerinizin Çevrimdışı Stratejilerini Analiz Edin

Rakibinizin çevrimdışı pazarlama hamlelerini analiz etmenizin çok önemli bir nedeni var. Bu neden marka aramalarıdır. Marka aramaları, SEO sonuçlarına iki şekilde olumlu etki eder. Birincisi, marka araması yüksek tıklanma oranları oluşturarak arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamayı etkiler. Marka aramasının, Google içinde sıralamayı etkilediğine dair kanıtlar vardır. Marka araması, markanız hakkında daha fazla şey öğrenmek isteyen kullanıcıların olduğunu Google’a gösterir. Bunun yanı sıra web sitenizin içeriğini beğenen ve siteye geri dönmek isteyen kullanıcıların olduğunu gösterir. Sonuçta marka araması önemlidir. Örneğin ‘danışmanlık hizmetleri’ yerine ‘SEM&SEO danışmanlık hizmetleri’ araması her zaman daha iyi sonuç verir.

Çevrimdışı reklam girişimleri örneğin radyo reklamları, mailler, gazete reklamları, televizyon ve sinema reklamları, billboard reklamları ve ticaret fuarları ile konferanslar, bir marka hakkında daha fazla bilgi almak için iyi birer yol olabilir. Peki çoğu kişi markalar hakkında daha fazla bilgi edinmek için nereye gider? Tabii ki Google! Şimdi asıl sorun şudur: Bir rakibin çevrimdışı pazarlama taktiklerini kullanıp kullanmadığını nasıl anlarsınız? Bu zor bir şeydir fakat birkaç tane yolu vardır. Google arama motoruna girip işe başlayın. Rakibinizin direkt e-postasının çevrimiçi sürümlerini bulmak için Who’s Mailing What aracını kullanabilirsiniz.

Gazeteler için, yerel bir gazete seçebilir ya da yerel gazetenin online versiyonunu bulabilirsiniz. Ayrıca haftalık ya da aynı reklamlar için rakiplerinizin web sitelerindeki online gazeteleri kontrol edebilirsiniz. Televizyon ve sinema reklamları için online versiyonlarına bakabilirsiniz. Rakiplerinizin web sitesi ya da YouTube kanalına göz atabilirsiniz. YouTube’da “rakip firma ismi + reklam” şeklinde yazarak arayın. Ticaret fuarlarında veya konferanslarda rakip faaliyetlerini görmek için aşağıdaki arama sorgularını kullanın:

Rakip firma ismi + katılımcı ismi

Rakip firma ismi + sponsor ismi

8.Rakiplerin Backlink’lerini Analiz Edin

Bütünsel bir analiz için yukarıdaki yedi ipucunun hepsi gereklidir. Fakat, öngörülebilir gelecekte, puzzle’ın en büyük parçasını hala backlink’ler oluşturuyor. Rakibinizin link profilini analiz etmenizin çok geçerli iki nedeni vardır. Kendi web siteniz için link fırsatları bulmanız ve onların linklerini takip etmeniz bu iki nedeni oluşturur. Backlink analizi için Ahrefs, Majestic, Open Link Profiler, Open Site Explorer ve Web Me Up gibi araçları kullanabilirsiniz. Ücretsiz bir araç istiyorsanız Backlink Watch aracını kullanmanızı tavsiye ederiz.

Yansıtma Nedir?

Yansıtma; rakibinizin link profilini çoğaltma işlemidir. Rakibinizin sıralamasında kullandığı benzer backlink’leri elde ettiğiniz için yansıtma işlemini yapmak oldukça yararlıdır. Teoride, rakip link profilini çoğaltmak rakibiniz kadar başarılı olmanızı sağlar. Şimdi burada anlamanız gereken çok önemli iki kilit nokta var. Birincisi, spam bağlantıyı asla kopyalama. Eğer rakibin gri ya da siyah şapka taktikleri üzerinden sıralamasını yükseltmişse bunu yansıtmaktan kesinlikle kaçınmalısınız. İkincisi, yansıtıcı rakip kaliteli backlink’lere sahipse, siz de eşit güçte bir web sitesinden backlink almalısınız.  Sektörünüzdeki bloglarda rakibinizin backlink’leri varsa, sizin de aynı şeyi yapmanız gerekir. Yansıtma işlemini yapmak için üyelik linkleri, sponsor linkleri, kaynak listesi linkleri, niş dizini linkleri, coğrafya merkezli dizin linkleri ve niş ile ilgili bağlamsal linkleri kullanabilirsiniz.

Unutmayın ki en iyi linkler en zor elde edilenlerdir. Artık, link fırsatlarının çoğaltılmasının en iyi yol olduğunu biliyorsunuz. Peki rakiplerin link profilini analiz etmek için neler yapılmalıdır? Gelin tek tek görelim.

Rakiplerin Ana Sayfasındaki Deep Link Oranları Nedir?

Link oranını anlamanız oldukça önemlidir. Deep linkler, site yetkinliğini geliştirir.

Daha çok site yetkinliği = sıralamada kolay yükseliş

Rakibinizin backlink’lerinin büyük bir kısmı derin sayfalara gidiyorsa, aynı işlemi siz de yapmalısınız. Bu hedefe ulaşmak için içerik üretmeniz gerekir.

Rakiplerin NoFollow ve DoFollow Oranları Nedir?

Her iyi link profilinde NoFollow ve DoFollow link oranları dengelidir. Link profilinizin % 100 DoFollow backlink’lerden oluşması doğal değildir. Yüksek sıralamalara sahip rakiplerin, büyük olasılıkla NoFollow backlink’leri niş blog yorumları, işletme listeleri ya da basın bültenlerinden gelir.

Rakiplerin Anchor Text Dağıtımları Nedir?

Anchor text, hileli bir link yapılanmasıdır. Bazı rakiplerinizin metinlerinde yoğun anahtar kelimeler ve zengin anchor text kullanımı göreceksiniz. Başka rakiplerinizde ise bu oran çok azdır ya da hiç yoktur. Peki siz hangisini yansıtmalısınız? Anchor text’i daha az kullanan rakibinizi yansıtmanızı öneriyoruz. Eğer ikisi arasında bir seçim yapacaksanız her zaman daha az anchor text kullanan rakibinizi seçin.

Rakipler Yönlendirmeleri Kullanıyor mu?

301 yönlendirmeleri link building aracı olarak oldukça iyi çalışır. Bu yüzden rakiplerinizin bu aracı kullanıp kullanmadığını kontrol etmeniz gerekir. Burada bakmanız gereken birkaç tane farklı yönlendirme tipi vardır. Geleneksel yönlendirmede bir marka eski web sitesinden yeni web sitesine yönlendirir. Birleşik teknik; süresi dolmuş ilişkili bir domain’den sitenize link yönlendirir. Kısaltılmış URL; black hattir. Birçok kısaltılmış link, 301 yönlendirmeleridir.

Black hat linkleri 301 şeklinde kısaltır çünkü onlar bir tampon görevi görür. Bu taktikten kesinlikle kaçınmanızı öneririm.

Rakiplerin Site Wide Linkleri Var mı?

Rakiplerinizden bazılarının site wide linklerinin olduğunu görebilirsiniz. Site wide linklerden kesinlikle kaçınmanız gerekir. Bunun üç nedeni var. Birincisi, anchor text dağıtımı, ikincisi dijital ayak izi ve üçüncüsü etkili olmamasıdır. Site wide linkleri, anchor text profilini mahveder. Site wide linkleri ayrıca çok büyük bir dijital ayak izi bırakır. Dijital ayak izleri genellikle manuel işlemlerde olur. Alt bilgi ve kenar çubuğu site wide linkleri bağlamsal linkler kadar etkili değildir. Eğer henüz bu işlere yeni başladıysanız site wide linklerinden uzak durmanızı tavsiye ederim.

Rakipler Linkleri Saklıyor mu?

Sıralaması yüksek fakat hiç backlinki olmayan rakiplerle karşılaşabilirsiniz. Bu nasıl olur? Elbette linklerini gizleyerek! PBN (Private Blog Networks) kullanan rakipleriniz sıralama için çoğu zaman link tarayıcılarını engeller. Bu, diğer rakiplerin Google’a PBN bildirmesini önlemenin bir yoludur. İşin ironik kısmı ise tarayıcı engelleyici bir dijital ayak izi bırakır. Daha önce de belirttiğim gibi, dijital ayak izleri yalnızca manuel işlemlerde oluşur. Tüm bunlara rağmen, rakiplerinizin PBN kullanması sizi kızdırmasın. Bu genel bir taktiktir ve her zaman çalışır. Burada temel soru şudur: Bende PBN kullanmalı mıyım?

Paravan site yapmak yani PBN kullanmak vakit ve para kaybına yol açar. Birçok farklı paravan site için yeni domain, whois, hosting ve isim almanız için para ödemeniz gerekir. Oldukça maliyetli bir iş olduğu için büyük bir risktir. Ayrıca tüm paravan siteleri yönetmek, hepsine içerik oluşturmak ve bunları gizli tutmak büyük bir zaman kaybıdır.

Rakiplerin Web Sitesinde Yabancı Web Sitelerinden Linkler Var mı?

Rakiplerin spam olarak bildirdiği web sitelerinin büyük birçoğu yüksek oranda yabancı link ve anchor text içerir. Eğer Türkçe bir web siteniz varsa, o zaman linklerinizin büyük kısmı Türkiye’de bulunan hosting web sitelerinden gelmelidir. Ayrıca anchor text mutlaka ülkede en çok konuşulan dil olan Türkçe olmalıdır. Çok fazla miktarda yabancı linke sahip rakipleri yansıtmaktan kesinlikle kaçının.

SONUÇ

Artık birçok kullanışlı analiz aracına sahipsiniz ve arama motoru sonuç sayfası sıralamasında rakiplerinizin üstüne çıkabilirsiniz. Birçok farklı taktik, strateji ve ipucunu sizlerle paylaştık. Tüm bu stratejileri doğru bir biçimde kullandığınız takdirde sonuç zafer olacaktır. Artık rakip SEO analiz yapmaya hazırsınız!